#Digiskol – #Uppgift1

Jag har anmält mig till Digitala Skollyftet. För att jag vill lära mig ännu mer om att använda digitala verktyg i våra barns utvecklande heldagsmiljö – för att göra den än mer utvecklande. För att ha kul och för att göra dem redo att möta en digital framtid.

Jag heter Monica Nilsson. Jag bor och arbetar i Varberg – på Furubergsskolan som sen hösten 2013 omorganiserats och blivit en F-5 skola med 335 elever.

Jag är anställd som fritidspedagog på avdelningen Smaragden men har också arbetsuppgiften ”Paddagog” – vilket innebär att jag ansvarar för  skolans iPad och ska vara behjälplig vid införandet av dessa i undervisningen. Självklart blir det en hel del tekniska frågor också… Alldeles för många emellanåt faktiskt. Men det går lite upp och ner detUnder hösten har också skolans pedagogiska personal tilldelats varsin iPad. Vissa av dem har ännu inte använts vilket är ett stort trappsteg att komma över.

Vissa är dock mycket positiva och vill verkligen lära sig och vi jobbar framåt.

Jag ansvarar också för skolans hemsida som är en blogg och de klass och avdelningsbloggar som kommit igång hittills.

Dessutom har jag en blogg om iPads där jag samlar nyttigheter som hjälp för mina kollegor .

Oj det blev ett långt första inlägg det här 🙂

2 kommentarer

Filed under Digitala Skollyftet 2013

2 responses to “#Digiskol – #Uppgift1

  1. Vad spännande det låter, att få ansvara för införandet av ipads i skolans värld. Spännande också att du är fritidspedagog tycker jag. För mig som skolledare har det precis gått upp för mig att fritids faktiskt också ska vara en del av införandet av IKT i skolan. Sent ska syndarna vakna!!

    Jag blir nyfiken på hur du tänker kring fritidspedagogens roll när det gäller IT. Hur tänker du att fritids använder IT för att förstärka kap 1 och 2 i lgr11? Skiljer det sig från lärarens roll? Kan fritids ha en annan roll än lärarna?
    Jag är ganska klar över hur jag vill att min skola ska använda IT, men långt ifrån hur fritidshemmet kommer in…

    Sara

  2. Vad roligt med en paddagog i #Digiskol! Det ska bli roligt att få följa dig och lära av dig!

Kommentera

