Fritids och IT – #Digiskol #Uppgift2

Eftersom jag är fritidspedagog har jag fått frågan i kommentarer om hur jag ser på Fritids och IT och jag ska försöka svara på det.

Jag är i en fas där jag när det gäller fritids användande av iPads vacklar lite fram och tillbaka.

En period användes våra Pads senare på eftermiddagarna för de sena barnen som en slags avkoppling. Det innebar att det direkt vid fritidsstart började tjatas om iPads från vissa barn som verkade helt fixerade vid att det plötsligt var det enda man kunde göra på fritids.
Nu har vi omorganiserat hela vår skola och då har vi inte kommit igång så mycket med iPads ännu under fritidstid.

Det vi har gjort är att använda dem i typ ”appstunder” och då lärt ut och jobbat med vissa appar:

  • garageband där barnen skapat musik – men jag kan tycka att det är för komplicerat program för de yngsta
  • tellogami, Puppet pals och sock puppets där det skapas teatrar och film på olika sätt – väldigt kul att leka med
  • vi har också haft barn som visat upp och lärt ut appar

Vi använder också iPad mycket när vi pysslar för att söka mönster till armband och liknande. Likaså till recept då vi bakar. Huvudanvändningen är kanske just nu att vi bloggar och därmed dokumenterar vår verksamhet genom foton. Det är en användning som jag skulle vilja utöka och mer blanda in barnen i. Många av barnen är väldigt noga med att komma med på bloggen – de vill att vi fotar det de gör kontinuerligt. Jag vill att de ska komma att göra det själva framigenom.

Vi har efter vår omorganisation ännu inte kommit fram till en gemensam målsättning och syftesbeskivning för våra nya fritidshem som till stor del har ny personal som håller på att jobba in sig vartefter.

Vi fritidspedagoger har drivit att vi ska få tid till detta vilket kommer framigenom. I det arbete kommer jag också att driva frågan om IT och hur det ska se ut.

Jag ser möjligheter till samarbeten i spelen – som man inte får på samma sätt om man sitter ensam hemma. Jag vill få igång en diskussion kring spel ihop med barnen. Jag vill att vi pedagoger går in i samma spel som barnen och lär oss dem så vi sen kan ha en diskussion om vad som är bra och dåligt och hur man hanterar det.

Jag vill visa på olika sätt att använda IT – film, teater, musik, dokumentation, problemlösning, kunskapssökning samt då också få igång diskussion om vad man får och inte får använda på nätet och hur man hanterar det.

Jag tycker absolut att fritids ska ha en annan roll än skolan här.

Just möjligheten att delta i den spelverklighet barnen är i och lära sig det som vuxen tycker jag kan bli fritidspedagogers roll.

Vi har IKT fritids ibland men kallar det inte för det – vi kallar det app-stunder. Jag kommer med hjälp av bl.a.  Åsa Anevik och hennes blogg (http://frokenasa.wordpress.com/category/ikt/på) visa för mina kollegor ett sätt att arbeta med IT på fritids. Jag letar också vidare efter fler exempel.

Hej hej Monica

13 kommentarer

Filed under Digitala Skollyftet 2013

13 responses to “Fritids och IT – #Digiskol #Uppgift2

  1. Hej på dig Monica!
    Jag ser det som väldigt smart att vi två sneglar på varandras ikt-aktiviteter!! Och jag tror att fler borde snegla på oss! För många fritidshems ser inte denna nya sociala arena för barnen – och det MÅSTE vi!!
    Precis som du tror jag att vi bör ha ett annat syfte och arbetssätt än skolan i detta!
    Vi syns!

  2. Pingback: Uppgift 3 i #digiskol #digifri | Lärande perspektiv

Kommentera

