#Skolutveckling – #Digiskol #Uppgift4

Ja så har man hållit på och funderat och diskuterat några dagar och nu känner jag att jag faktiskt vill att min skola också ska börja jobba med förmågor på en mer synligt sätt. Klart att det jobbas för fullt överallt i minsta vrå – men det syns inte hur man gör och jag TROR att det görs på väldigt olika sätt. Jag är ju mest på fritids – nu efter vår skolas omorganisation i höst så har våra tidigare arbetslag f-3 slagits upp och numera arbetas det i årskursarbetslag – där vi på fritids kommer vid sidan om istället för att ingå som en naturlig del som vi gjorde tidigare.

Jag har i alla fall tillverkat en ”Förmågetavla” enligt modell #Årstaskolan och http://site.arstaskolan.se/thebig6/thebig6/

Den har jag tänkt använda för att få igång diskussionen och göra kollegorna nyfikna och intresserade – sen är det ju fritt att använda det och utveckla det efter eget huvud – och det är ju naturligtvis syftet med att jag vill visa på hur det kan se ut! Här ser ni resultatet:

20131121_110749150_iOS

Nästa del i mina tankar handlar då såklart om IKT-arbete på fritids och hur vi ska utveckla detta – och koppla det till förmågorna i nästa steg. Idag har jag lagt fram en idé. Vi har börjat jobba lite med minecraft så till vida att ungarna har spelat på iPad och vi har försökt lära oss. Nu har jag byggt mitt första hus *stolt* och jag har grävt min första gruvgång. Jag har omvandlat en massa material till annat vartefter och jag börjar faktiskt fatta!!! 🙂 Nu vill jag att andra ska fatta också så jag vill att vi ska utmana våra fritidsbarn till att visa för oss och andra vuxna vad de gör och varför, samt vad de lär sig på detta. Detta ska ske genom att bygga i minecraft och dokumentera med skärmbilder vartefter, lägga in bilder ihop med förklarande text/ljud i Book Creator som vi sen lägger in på fritidsbloggen.

Utmaningar skall också på liknande sätt skapas i andra it-aktiviteter – t.ex. Tellagami och iMovie som vi jobbar med och gör film. Men jag vill också att det ska finnas i andra aktiviteter t.ex. att skapa fritids rekordbok – fota varandra och skärmavbilda tidtagning lägg in i en bok och skriv vad ni tagit rekord i (vi har just nu massor av rekord på våra väggar särskilt i balansbräda). Vilket gör att vi får in iPads andra användningsområden naturligt i verksamheten.

Ja, detta vill jag jobba med framigenom – någon som vill vara med och diskutera? Är detta något man kan samarbeta kring här i #digiskol ?

Trevlig helg – jag har ledig fredag för jag ska på kortsemester till Köpenhamn med ett gäng kompisar! Ska bli kuuul!!

Hej hej Monica

2 kommentarer

Filed under Digitala Skollyftet 2013

2 responses to “#Skolutveckling – #Digiskol #Uppgift4

  1. Jag har en handfull fritidspedagoger som är intresserade av att utveckla ikt – hur går vi vidare? Kan man skapa något forum på nätet? Kikar på följande uppgifter på digiskol och klurar på vad de betyder…

Kommentera

