Äntligen – #Digiskol – #Uppgift6

Nu har vi hållit på under några veckor och försökt förstå oss på Google+ och hur man ska använda det ihop med Google Drive. Det har väl gått sådär… Nu har det dock startats en FB-grupp av Åsa Anevik. Den heter Utveckla IKT på fritids! – samma namn som Google+gruppen

Nu har det bara gått ett par timmar så är det redan över 50 medlemmar – det känns som om det är mer rätt då. Men vi ger inte upp – det ska nog gå att lära sig det andra också! Så ni som vill vara med – gå med på båda ställena! Vi lägger till er vartefter!

IKT på mitt fritids då. Vi har inte en till en på vår skola utan 10 iPads per årskurs på 60 elever. Vi har dem samlade så man kan låna in klassuppsättning när man behöver – men det är klart att det inte blir så mycket i varje klass. En del har inte ens börjat ännu…

På fritids har vi börjat använda iPads i grupper som arbetat med att göra film på olika sätt, spelat minecraft, och fotat och ordnat foton i piccollage som vi sen lagt in på bloggen eller till vår bildskärm.

Idag satte jag igång med mitt utmaningsprojekt – nu när jag äntligen lärt mig Minecraft lite grann så fattar jag ju varför det är så kul. Utmaningen ligger i att ungarna ska spela minecraft, fota, lägga in i pages med text och bild och FÖRKLARA för oss vuxna vad det är de gör och varför det är så kul! Det ska sen utmynna i böcker som ska läggas ut på fritidsbloggen. Idag satte en av ungarna igång med liv och lust och kom faktiskt riktigt långt!! Jag kommer utöka utmaningen till andra barn och områden om detta funkar.

Jag läser på Åsa Aneviks Lärande Perspektiv om hur de lägger upp sina IKT-fritids och blir inspirerad. Likaså Bloggen från Lejonets Fritids som jag ikväll blev tipsad om i vår nya fb-grupp. Bloggen IKT-fritids är också inspirerande.

I de grupper vi nu samarbetar i här har frågan om IKT-planer kommit upp vid flera tillfällen. Vi har ännu ingen på vår skola och det är också något jag kikar runt efter och försöker fundera ut hur den kan läggas upp. Vi är några stycken som diskuterar den när tid finnes men riktigt kommit till skott har vi inte gjort! Men det kommer det kommer!!!

Jag tänker lära mig så mycket jag kan här mellan julbestyren och peppakakshusen (morgondagens fritidsaktivitet) och då kan det ju bara bli bra!!

2 kommentarer

Filed under Digitala Skollyftet 2013

2 responses to “Äntligen – #Digiskol – #Uppgift6

  1. Vad roligt att du gillar bloggen och vad kul att det går så bra för ert ikt fritids:)

  2. Det gör jag verkligen – det är så kul att läsa om hur andra gör – då får man sån lust att jobba framåt själv! Ni beskriver ofta så ingående att det känns som om man är med själv 🙂 Lätt att ta fram och visa kollegorna också!

Kommentera

