100+ #Digiskol #Uppgift7

Ja nu är det på gång – nu har vi verkligen möjlighet att hjälpa varandra framåt i arbetet! I facebookgruppen Utveckla IKT på Fritids! är det nu över 100 medlemmar!

Nu är det ju inte antalet medlemmar som är det viktiga,  men lite kul är det – och imponerande att det faktiskt gick att få ihop så många på mindre än en vecka – det tyder ju på att det finns ett behov av att diskutera och hjälpa varandra i de här frågorna.

Det finns många sätt att arbeta med IKT det förstår man när man läser alla bloggar som det  tipsas om både här och i vår FBgrupp. Ikväll har det tipsats mycket om olika sätt att lära sig och barnen programmering – det blir jag sååå sugen på att jobba med framigenom!

I väntan på det skulle jag vilja dela en film som barn hos oss har gjort:

Detta är en del i vårt fritids första filmprojekt där vi använt Tellagami, iMovie och kamera-appen.
Dessutom får ni en lite glimt av hur vår nya fritidslokal ser ut 🙂 Tom golvyta – det är grejor det efter de senaste 10 åren i klassrum med alltfler skolbord och stolar vartefter barnantalet ökat. Inte konstigt att barnen – och vi – är nöjda!

Jag har letat reda på en hel del olika IT- och IKT-planer för skolor och fritids – förutom dem jag fått läsa genom kontakter med andra här på #digiskol. Nu tänker jag mig läsa igenom dem och inspireras till att sätta ihop ett första förslag för min skola – så att vi kommer igång med diskussionerna.

Vi har ju också en grupp i Google+ som heter Utveckla IKT på fritids! där har vi haft lite problem att förstå hur det fungerar – idag gjorde jag ett försök att dela ett dokument med kollegorna – gick sådär. De kunde inte skriva i dokumentet…. Ikväll hittade jag felet – trots att jag delat det så alla som hade länken skulle komma åt det fanns det ytterligare en inställning att göra för att de nu – förhoppningsvis – alla ska kunna skriva i dokumentet! Det får vi se i morgon det! Skam den som ger sig!

Med tanke på värdegrundsarbetet – som vi sen ett par veckor tillbaka jobbar med i form av förmågor vi bär. Just nu förmågan Att vara generös – vilket ju passar i juletid… Tog ett kort på en skylt i ett stånd på julmarknaden på Tivoli i helgen som passar bra till det :

Trappa

Kom på i efterhand att detta inlägg nog passar utmärkt för Uppgift 7 i Digitala Skollyftet som är:
Dela en reflektion över samarbetet/utbytet online. Det tycker jag att jag gjort med detta.

Lämna en kommentar

Filed under Digitala Skollyftet 2013

Kommentera

