Framtida projekt – #Digiskol – #Uppgift8

Så här dagen efter skolavslutningen känner jag att jag vill hinna med att göra ett par inlägg här på bloggen före jul också – så jag liksom blir färdig för julledighet. Har haft ett par tuffa sista veckor – vem har inte det så här års? Men i år får jag faktiskt ledigt alla mellandagar – inte för att jag tvunget ville det utan för att de dagar jag satt upp mig att arbeta behövdes det inte 🙂 Så det ska självklart bli skönt med lite ledigt!

Det jag har jobbat med på min IT-tid de sista veckorna har varit att få sammanställt en förslag till IKT-plan, eller IT-plan eller Utvecklingsstrategi för digitalt lärande – som vi till slut valt att kalla den. Jag har läst massor av liknande dokument från olika skolor och fritids, jag har tagit emot tips och idéer från olika håll. Vi har diskuterat på skolan. Nu är det första dokumentet godkänt! Det gäller för hela skolan och för fritidshemmen.  Nu ska vi börja jobba med det i vår! Det är det projektet som jag har framför mig – att få detta dokument att bli levande i varje vrå av skolan. Det är en utmaning – och jag vet att jag har många med mig. Ska bli riktigt kul!

Titta gärna på  – och kommentera gärna!! Inget dokument är ju så fast att det inte ska ändras vartefter
Utvecklingsstrategi IKT

Till att börja med kommer vi  – kollegan och jag – att erbjuda kortutbildningar varje vecka där man kan få dom att våga börja – personalen alltså. I veckan hade kollegan Pages-utbildning med ett par stycken – de gick därifrån med lyckliga miner precis som ungarna efter Ipad-stunder. Dit ska vi nå – fler lyckorus åt kollegorna!!

På fritids behöver vi komma igång med mer diskussioner med ungarna om hur man är, vad man gör och vad som är rätt och fel på nätet. Jag menar att vi måste koppla vårt arbete med värdegrunds-förmågorna till iPad-stunderna på ett tydligare sätt.

Allt detta har kommit igång för att jag gick med i Digitala Skollyftet – för att jag har lärt mig så mycket under den här hösten. Självklart hade vi ju jobbat vidare ändå på olika sätt men jag har fått med mig många nya vinklar och seenden som vi nu diskuterar på jobbet.

Det känns som vi är i början av allting – att vi bara precis har öppnat dörren till en ny spännande värld! Undrar var vi hamnar??

Lämna en kommentar

Filed under Digitala Skollyftet 2013

Kommentera

