Ansökan om badge i #digiskol

Jag har ansökt om Digitala skollyftets Badge. Då gäller att ”Bidraget uppfyller de kriterier som motsvarar de tre delar som ligger till grund för Digitala Skollyftet på följande sätt:

1. Den som innehar Digitala Skollyftets badge använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.
2. Det är en person som både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet.
3. Innehavaren använder sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan. ”

Efter anmälan till Digitala Skollyftet startades den här bloggen – MonicaVarberg. Jag har sedan tidigare bloggen FurubergiPad – där jag försöker hjälpa mina kollegor igång med iPads i undervisningen både i klassrum och på fritids. 

Jag fick genom Digitala Skollyftet kontakt med Åsa Anevik och en del andra som också jobbar på fritids. Vi bestämde oss för att starta en grupp i Google+ Utveckla IKT på fritids! Vi lärde oss en del, men fick lägga mer kraft på att förstå hur det fungerade än att utbyta erfarenheter om IKT, så vi bytte över till Facebook. Åsa startade en grupp med samma namn där: Utveckla IKT på fritids! och gjorde även mig till admin. Den har fungerat mycket bättre och samlade snabbt många medlemmar. Vi har börjat tipsa varandra om hur vi jobbar med IKT på olika ställen runt om i Sverige. Jag hoppas det blir mer framigenom. Jag har heller inte gett upp Google men har då börjat använda Google Drive för att dela dokument som alla kan skriva i med kollegor.

Jag använder också Twitter, @monicavarberg, för att kommunicera och lära mig mer – och hoppas att andra kan lära av mig.

Jag har många projekt att driva igenom i framtiden – de flesta ingår i att vår skola ska nå målen i den IKT-plan jag gjort tack vare Digitala Skollyftet. Jag har beställt en bok av Christina Löfving och min blogg kommer leva vidare.

Jag tänkte från början bara titta in i Digitala Skollyftet för att se vad det var – det verkade ju inte farligt att anmäla sig. Sagt och gjort. Sen blev jag kvar för det visade sig bli fantastiskt roligt. Jag har lärt mig massor! Jag hoppas jag har bidragit till att någon annan lärt något. I framtiden ska jag vara ännu modigare och våga kommentera mera på andras bloggar och tweetar för att utöka mitt nätverk!

Här är den till slut Badgen:

digiskol_badge_hela_loggan_2ee239d9-b637-486e-bd98-f31053c931ad

Här kan du läsa mer: Om min badge i Digitala Skollyftet
Scrolla långt ner så ser du feedbacken jag fick.

2 kommentarer

Filed under Digitala Skollyftet 2013

2 responses to “Ansökan om badge i #digiskol

  1. Pingback: Ansökan om badge i #digiskol | Vikarierande Kent

  2. Grattis till din badge Monica 🙂

Kommentera

